صوت ها

دانلود صوتی با کیفیت 80kb - حجم 36 مگابایت دانلود فایل
دانلود صوتی با کیفیت 24kb - حجم 5 مگابایت دانلود فایل

گزارش جلسه

.

اجتماع بزرگ مردمی «عید بیعت»
به‌مناسبت آغاز امامت ولی‌عصر(عج)، عصر امروز شنبه، اجتماع بزرگ عید بیعت با حضور جمع کثیری از مشتاقان، در میدان امام حسین تهران برگزار شد. به‌همت مؤسسۀ مصاف این مراسم، هم‌زمان، در30 مرکز استان و بیش از 60 شهرستان برگزار شد.

مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید در میان خیل عاشقان آن حضرت آغاز شد و پس از خوشامدگویی مجری، خوانندۀ جوان کشور، پویا بیاتی، برای حضار برنامه اجرا کرد.

پس از بانگ خروشان «لبیک یامهدیِ» حاضران، سخنران مراسم، علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنان خود را با تبریک این روز بزرگ به حضار آغاز کرد.
رائفی‌پور، پژوهشگر حوزۀ مهدویت، گفت که در عصر آخرالزمان باید بدانیم جایگاه ما کجاست و باید برای ما مشخص باشد که کجا ایستاده‌ایم. وی در ادامه افزود: شکی نیست که آخرالزمان عصر بلایاست. فراوان شنیده‌ایم که عده‌ای صبح مؤمن از خانه خارج شده‌اند، اما شب کافر به خانه بازگشته‌اند. خوش‌حالیم و امیدوار که در این عصر پرآشوب، نام ما شیعه و محب اهل‌بیت(ع) و منتظر امام‌زمان(عج) است؛ اما این خوف هم وجود دارد که از انواع و اقسام آزمون‌های این دوران سرافکنده خارج شویم.

وی در ادامه دربارۀ لزوم تشکیل حکومت شیعی صحبت کرد: اگر شیعه تشکیل حکومت ندهد، ظهور محقق نمی‌شود؛ زیرا لازمۀ ظهور، گذراندن دوران امتحان و پس‌دادن آزمون‌هاست. او مثال‌هایی را نیز در این زمینه برشمرد: بعضی افراد دوستانی صمیمی بوده‌اند. صمیمت آن‌ها پابرجا بود تا اینکه بحث مسائل اقتصادی مطرح شد و از آن پس، اختلافات و دشمنی‌ها به وجود آمد. این امر نشان می‌دهد که دوستی‌های ما محک نخورده‌اند و کافی است پای مسائل و منافع اقتصادی در میان باشد تا دوستی‌ها به دشمنی بدل شود. یا وقتی یکی از دو دوست، رئیس آن دیگری باشد و موضوع امر و نهی پیش آید، باز هم در دوستی‌های محک‌نخورده دل‌خوری‌هایی به وجود می‌آید.

حال پرسش آن است که در عصر آخرالزمان، چقدر خودمان را در برابر این امتحانات و فتنه‌ها قوی می‌دانیم. روضۀ امام حسین(ع) برگزار می‌کنیم ولی تاکنون پیش آمده که ده هیئت ما با هم ادغام شده و یک هیئت واحد را تشکیل دهند؟ ظاهراً دین‌داری مدنظر برخی از آقایان دین‌داری سکولار است که می‌خواهند مسلمانان وارد موضوعات اقتصادی و سیاسی و حکومتی نشوند و در دین‌داری به رکوع و سجود بسنده کنند، در حالی که در قرآن «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» قبل از رکوع و سجود آمده است.

وی همچنین تأکید کرد: جنس حرکت امام‌زمان(عج) سیاسی و حکومتی است و از جنس ولایت است. حضرت ولی‌عصر(عج) زیر عَلَم هیچ‌کس نمی‌رود. امام‌زمان(عج) وجودی چون منصور دوانیقی را نمی‌پذیرد. ایشان خود «امام منصور» است و برای آماده‌شدن دل‌های مردم برای ظهور چنین امامی، آزموده‌شدن و امتحان‌ پس‌دادن لازم و بدیهی است و من معتقدم با برپایی جمهوری اسلامی، اکنون این آزمون‌ها از ما گرفته می‌شود.

در ادامه، رائفی‌پور با بیان مثال‌هایی از وضعیت کنونی عراق و همچنین مسائل پیش‌آمده در زمان حضرت مسلم(ع) دین‌داری سکولار را توضیح داد.
با تأکید بر این موضوع که «به‌دروغ می‌گوییم منتظریم، ولی چشم و گوشمان به رسانه‌هایی است که سر تا پایشان کذب است»، وی خاطرنشان کرد: اگر کسی انحرافی در جامعه ببیند و سکوت کند، دروغ می‌گوید که منتظر است. کسی که ظلم را ببیند و دم از انتظار بزند، منتظر نیست. در دعای ندبه اشارات متعددی شده است از جمله اینکه ظالمان برای خودشان شوکت می‌سازند و در دعا آمده کجاست کسی که شوکت آن‌ها را از هم بگسلاند.
او افزود: قرآن می‌گوید حواست به سامری باشد، می‌گوید مراقب نسل قارون باش؛ این نسل امروز هم خطرناک است. امروز نباید در مقابل خصومت‌های استکبار سکوت کنیم. هشت سال قبل بود که گفتم آزمون جهاد دادیم و آزمون اقتصادی بعد از آن است؛ چون خدا از همۀ اقوام این آزمون‌ها را گرفته است. 
باید آن‌قدر مقاوم شویم که ضربه‌های اقتصادی بر ما کارگر نباشد. باید سطح سواد مردم را افزایش دهیم و یکی از دلایلی که کوفیان دست از حمایت ابا‌عبدالله الحسین(ع) برداشتند و پشت او را خالی کردند، این بود که می‌ترسیدند مواجبشان قطع شود. آن زمان دولت یزید صدهزار درهم می‌داد و این مبلغ بسته به عواملی نظیر نوع زندگی بین مردم تقسیم می‌شد. ابن زیاد گفت که اگر حتی یک نفر از شما حسین را همراهی کند، مواجب بقیه قطع می‌شود. بسیاری ترسیدند که اگر چنین کنند خانوادۀ آن‌ها به خطر بیفتد، زیرا بعد از آن‌ها دیگران خانواده آن فرد را مقصر می‌دانستند و این در حالی بود که امام‌حسین(ع) با خانواده‌اش به میدان آمدند.

مدیر مؤسسۀ مصاف با تصریح این موضوع که امروز باید نگران فرهنگ اقتصادی باشیم و باید نیازهای واقعی و کاذب را بشناسیم گفت: مردم در فکر تأمین شهریۀ دانشگاه و اجاره‌خانه و بسیاری مخارج دیگر هستند؛ اما با وجود این موضوعات، ناگهان در رسانه‌ها مسئله‌ای که اصلاً برای مردم مهم نیست، برجسته می‌شود و عده‌ای آن را دستاویز قرار می‌دهند و بر آن خبر موج‌سواری می‌کنند.
او با بیان این مطلب که وظیفه داریم در این میدان خودسازی و الگوسازی و جهاد درست تبیین کنیم گفت: کار به جایی رسیده است که مقام معظم رهبری که در عالی‌ترین سطح نظام قرار دارند، گزارش کار ارائه می‌دهند که مثلاً چند سد ساخته شده و چه مناطقی آباد شده است. علت این موضوع آن است که رسانه‌های ما سکوت کرده‌اند.

رائفی‌پور با انتقاد از وضعیت فرهنگی اقتصاد گفت: ما به‌درستی کار فرهنگی نمی‌کنیم که گاهی یک کانال تلگرامی می‌تواند با اطلاعات نادرست، امنیت اقتصادی کشور را بر هم زند. وی افزود: با اعلام خبر اعدام دو نفر، قیمت دلار کاهش یافت. اما چرا قیمت دلار باید بتواند بر اقتصاد ما تأثیر بگذارد؟ چرا وضعیت باید این‌گونه باشد؟

مدیر مؤسسۀ مصاف با تشکر از حضور پُرشور جمعیت، سخنرانی خود را به پایان رساند.

در ادامۀ مراسم، شاعر آیینی، سید‌حمیدرضا برقعی، شعر خود را برای مردم خواند و پس از آن، مراسم با مداحی حاج‌محمدرضا طاهری و سیدمجید بنی‌فاطمه و رجزخوانی حسین طاهری شوری دیگر گرفت.

در انتهای این آیین مهدوی، پس از هم‌خوانی دعای سلامتی امام‌عصر(عج)، سیل منتظران ظهور آن حضرت میثاق‌نامۀ خوانده‌شده توسط مجری را یک‌صدا با فریادهای «لبیک یامهدی» در دل‌ها ثبت کردند.